Amor Roma <3 - Reisverslag uit Rome, Italië van Tsjikke Zijlstra - WaarBenJij.nu Amor Roma <3 - Reisverslag uit Rome, Italië van Tsjikke Zijlstra - WaarBenJij.nu

Amor Roma <3

Blijf op de hoogte en volg Tsjikke

02 Februari 2014 | Italië, Rome

Dit is al de laatste blog die ik schrijf vanuit Rome: 8 maart vlieg ik terug naar Nederland. Maar eerst nog even vijf weken volop genieten van al het mooie wat Rome te bieden heeft! En voor nu, terugkijken op alle dingen die ik de afgelopen twee maanden heb beleefd.

Mijn week na Milaan heeft inderdaad in het teken gestaan van leren, maar daardoor gingen de dagen wel snel voorbij. 21 december kon ik eindelijk naar Ciampino om Renze op te halen! Hij stapte om 19:15 de aankomsthal binnen en de knuffel die daarop volgde was fantastisch. We waren zo blij om elkaar na drie maanden weer in het echt te zien! ’s Avonds hebben we lekker bij mij thuis gegeten. Zondag zijn we naar een voetbalwedstrijd van AS Roma geweest! Dit was echt helemaal super (helaas speelde onze Kevie niet…). Ze moesten tegen de nummer laatst en hebben 4-0 gewonnen! De sfeer in het stadion was echt fantastisch! De volgende dag heb ik Renze de toeristische hoogtepunten van Rome laten zien (Piazza del Popolo, Spaanse Trappen, Trevi Fontein, Pantheon, Piazza Navona, Campo dei Fiori, Vittoriano). Ook voor mij was het leuk om alles weer te zien, want de hele stad stond in het teken van kerst: kerstlichtjes, kerstbomen en in elke kerk een kerststal. Dit gaf een erg gezellige sfeer! Ook de rest van de week hebben we toeristische uitstapjes gemaakt. Zo zijn we naar de Kerk van de Friezen geweest (it is echt wier!). Op slechts 15 minuten lopen van mijn huis, achter het Vaticaan, staat deze kerk gesticht door een Friese gemeenschap. En jawel, er hangt zelfs een Friese vlag in de kerk! Dat vond ik toch wel erg bijzonder (en dat sa ticht by hûs). Ook zijn we “even” naar Castel Sant Angelo geweest, waar ik nog niet binnen was geweest de afgelopen maanden. De audioguide heeft ons door de interessante geschiedenis van het Castel Sant Angelo geleid en we hebben genoten van het mooie uitzicht. Uiteindelijk stonden we vier uren later weer buiten, haha. We zijn nog naar een andere bijzondere kerk geweest: Santa Maria della Concenzione, of terwijl de schedelkerk. In de crypte van de kerk zijn zes kapellen versierd met botten van 4000 overleden monniken. Een beetje luguber, maar wel erg bijzonder om gezien te hebben. We hebben de Gianicolo “beklommen” en vanaf daar genoten van het uitzicht over de stad en van de rust. En daarnaast heb ik Renze natuurlijk meegenomen naar de Sint Pieter en hebben we ook het Colosseum niet overgeslagen. Eerste kerstdag hebben we samen een heerlijke maaltijd bereid en tweede kerstdag zijn we uit eten geweest. Het was echt een hele leuke week samen!

Nadat Renze 28 december weer richting Nederland was vertrokken (wat natuurlijk de minst leuke dag van de week was :p), was het alweer bijna oud & nieuw! Ik heb oud & nieuw samen met Beate, Jon en Petra gevierd. Eerst zijn we naar Circus Massimo geweest, daar was een openluchtconcert en héél erg veel mensen. Ook hadden we prachtig uitzicht op het vuurwerk dat bij het Colosseum werd afgestoken. Ik vond het echt super om oud & nieuw een keer te hebben meegemaakt in zo’n grote stad! Na het mooie vuurwerk (van meer dan 20 minuten!) zijn we richting een club gegaan waar we kaarten voor hadden gekocht. Het was een erg leuke club en we hebben een supergezellige nacht gehad! Dat was nieuwjaarsdag dan ook te merken ;).

7 januari was het dan al tijd voor ons tweede tentamen! Ik heb er ongeveer hetzelfde gevoel over dan het eerste tentamen, dus ik denk dat het wel goed genoeg is gegaan voor een voldoende ;). Ik denk dat we de cijfers volgende week krijgen. Nog even afwachten dus!

Samen met Viki, Tori, Linn, Beate en Petra heb ik op 11 januari de watervallen van Marmore bezocht. Dit zijn de grootste watervallen in Europa, maar ze zijn wel handmatig aangelegd (ze hebben een aan en uit knop :p). Maar het was er niet minder spectaculair door! En het was heel erg fijn om weer eens echte frisse lucht op te snuiven in plaats van de stadslucht in Rome. We hebben er een gezellige middag doorgebracht. ’s Avonds hebben we nog met elkaar afgesproken en daarna zijn we nog uit geweest met de klas, zoals we meestal in de weekenden wel ergens afspreken!

Het afgelopen blok ging erg snel voorbij, doordat we op dinsdagmiddag tentamen hadden duurde de eerste week slechts drie dagen. De week daarop hebben we twee ziekenhuizen en een privékliniek bezocht en hadden we bijna geen les. De laatste week hadden we van maandag tot en met donderdag les. De eerste week van het blok was erg interessant en was gericht op physical activity and the elderly. Helaas was de tweede week erg slecht (qua inhoud, organisatie en professoren). Gelukkig was de afsluitende week heel erg leuk en interessant!

En op vrijdag kwamen Baukje en Baukje aan in Rome! Ik vond het heel erg leuk om weer bezoek te krijgen! En na heel veel regenval de afgelopen weken was het tijdens het weekend ook nog eens prachtich, sinneskyn waar! We hebben een superleuk lang weekend met zijn drieën gehad. Naast alle toeristische dingen die we hebben bekeken, hebben we heerlijk koffie, thee en wijn gedronken en genoten van het lekkere Italiaanse eten! Maar het blijft natuurlijk altijd jammer dat bezoek weer weggaat ;).

Over het weer gesproken. Het heeft hier de afgelopen dagen zoveel geregend dat de rivier heel erg hoog is komen te staan! Het fietspad wat normaalgesproken langs de rivier loopt is nu bedekt met water. Het ziet er best spectaculair uit! Maar helaas, de zon schijnt dus niet altijd in Rome ;).

En ik heb alweer ander bezoek om naar uit te kijken! Ilse, Anna-Marie en Wieke-Jits komen donderdag aan in Rome! Dus ik zal tot die tijd nog even goed studeren. Ik heb een bucketlist gemaakt voor mijn laatste weken in Rome en aangezien we het volgende blok zelfs op zaterdag les hebben blijft er nog minder tijd over voor leuke dingen! Dus dat wordt nog meer genieten van alle leuke dingen die ik nog wel kan doen :).

Tot oer fiif wieken!

Liefs,
Tsjikke

  • 02 Februari 2014 - 13:22

    Pieter En Anke:

    Prachtig beschreven! Ook wij kijken uit naar 8maart! Nog even doorzetten en dan bist wer thus! Dikke tuut fan us ut Hilaard! Xxx

  • 02 Februari 2014 - 16:45

    Fokje:

    Heej tsjikke, dit hat ek wer in geweldig "bloc" west. Dat Renze der wie en Baukje&Baukje, dat koe fansels net moaier, superrr! Noch mar 5 wiken :) geniete yn Rome, suc6 mei de studzje en folle geselligheit mei dyn freondinnen de kommende wike. We binne bliid dast 8 maart dizze kant wer ut komst en dast wer yn us fermidden bist :) leafs en hielfolle tutsjes xxxxxxxxxxx heit&mem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tsjikke

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1333
Totaal aantal bezoekers 3429

Voorgaande reizen:

25 September 2013 - 23 Maart 2014

Rome!

Landen bezocht: