November & December - Reisverslag uit Rome, Italië van Tsjikke Zijlstra - WaarBenJij.nu November & December - Reisverslag uit Rome, Italië van Tsjikke Zijlstra - WaarBenJij.nu

November & December

Blijf op de hoogte en volg Tsjikke

13 December 2013 | Italië, Rome

Het is alsof ik gisteren nog mijn vorige blog heb geschreven, toch is het alweer meer dan een maand geleden! Dus het wordt weer tijd voor een update dacht ik zo :). Tsja, waar zal ik eens beginnen. De tiid fleant foarby, dus er zijn alweer heel wat leuke dingen gebeurd!

Laat ik maar eens beginnen met het bedanken van alle lieve mensen die mij een kaartje (of zelfs heel veel kaartjes) sturen! Heel erg leuk om op de hoogte te blijven van wat er in Nederland gebeurd! Én natuurlijk super dat jim sa goed oan mij tinke :).

Dan de eerste week na mijn vorige blog. Dit was niet erg spectaculair, want de week bestond met name uit leren voor het tentamen. Het tentamen hadden we op 18 november om 9.00. En wat een wonder: alle Italiaanse studenten waren op tijd (zelfs nog eerder dan de buitenlandse studenten)! Maar wat ons natuurlijk niet verbaasde was dat het tentamen pas rond 9.15 begon én we meer dan een half uur pauze hadden tussendoor. Het tentamen bestond namelijk uit twee delen: multiple choice en het schrijven van een essay. Ik heb geen idee hoe ik mijn tentamen heb gemaakt. We krijgen de resultaten denk ik volgende week. Dus nog even afwachten!

Tussen het leren door was er natuurlijk wel tijd voor een leuk uitstapje! 30 oktober ben ik samen met Petra naar het strand geweest. Het was die week steeds supermooi weer! Jammer genoeg waaide het wel hard, waardoor het snel afkoelde. Maar, ik heb toch maar even eind oktober op het strand gelegen, heerlijk!

En toen was het eindelijk zover! Antsje kwam 5 november bij me langs in Rome! Ze is van dinsdag tot en met zaterdag bij me geweest en het was helemaal geweldig. Ook het weer werkte goed mee! Op woensdag was het 26 graden en hebben we de hele dag in korte broek en hemdje gelopen. We hebben veel van de stad gezien, koffie gedronken en lekker gegeten. Ik vond het leuk om te laten zien hoe mijn leventje hier is! Wat natuurlijk minder is dat er na vijf dagen weer afscheid moet worden genomen. Lang leve WhatsApp, Facebook en Skype ;).

Zo warm het was toen Antsje bij me was, zo koud was het een paar dagen later! 10 november was het tijd voor skisokken en warme chocolademelk! De verwarming moest nog worden gemaakt, dus het was heel erg koud in huis. Gelukkig heeft onze huisbaas het snel gefikst. Het was nog kouder in Rome dan in Nederland! Maar het was wel heerlijk weer (op een paar dagen met regen na): zonnig winterweer.

Eén van die regenachtige dagen was 23 november. Toen gingen we met een aantal klasgenoten naar de rugbywedstrijd Italië – Argentinië. Ik had verwacht dat rugby veel spectaculairder zou zijn, maar dat viel een beetje tegen. Misschien ook doordat ik de regels natuurlijk niet heel goed begrijp ;). Het was wel leuk om het Olympisch stadion (naast onze school) eindelijk van binnen te zien en het was een erg leuke sfeer in het stadion! Daarna hebben we nog een gezellige avond/nacht gehad bij Linn en Beate thuis met nog meer klasgenoten.

De week daarop zijn Petra en ik op zaterdag naar de Via Appia Antica gefietst. Daar is een park en er zijn catacomben te vinden, onder andere de grootste van Rome die wij hebben bezocht. De catacomben bevinden zich aan de rand van Rome, omdat men vroeger overledenen alleen buiten de stadsmuren wilde begraven. Het was dus een lange fietstocht en het begon goed! We konden een heel eind langs de rivier fietsen, waar een fietspad is aangelegd. Na twee minuten fietsen kwamen we echter een modderpoel tegen, waar we vrolijk door heen zijn gefietst (op een mountainbike zonder spatborden). Dus we zaten helemaal onder de modder, haha! Verder is fietsen door Rome een avontuur op zich: fietspaden die plotseling stoppen, voetpaden die niet geleidelijk aflopen en Romeinen die een auto besturen ;). Het was een lange fietstocht, maar het was zeker de moeite waard. We kwamen in een heerlijk rustige en natuurlijke omgeving en er waren zelfs schapen met lammetjes! Heel erg schattig! De catacomben waren erg interessant en er was een Nederlandse gids. En ’s avonds zijn we nog naar een club geweest, dus het was een leuke dag!

En begin december kwam Sinterklaas langs! Pepernoten, chocolademunten en in USB-stick vol muziek (met ons beperkte internet kunnen we niet downloaden, spotify’en of youtuben) vond ik in mijn brievenbus(je). Toch fijn om te weten dan Sinterklaas me zelfs in Rome weet te vinden ;). Op 5 december zelf hebben we Noorse kerstkoekjes, die smaken naar pepernoten, gebakken en versierd samen met Linn, Beate, Viki, Tori en Petra. Het was een leuk (en heel erg lekker!) alternatief voor pakjesavond :p.

Vanaf 18 november waren mijn colleges ook al weer begonnen. De module ging over de psycho-sociale en pedagogische aspecten van physical activity and health. Het leek me een interessant onderwerp, maar helaas was de kwaliteit van het blok niet heel erg goed. Een aantal docenten waren super, maar er waren ook een aantal colleges bij waar we eigenlijk niks aan hadden. Maar goed, ik leer vast en zeker overal wel weer iets van én het is minder werk wat leren betreft ;). Vorige week vrijdag was alweer de laatste lesdag van de module! We zijn ’s avonds met de klas uit eten geweest: veel klasgenoten gaan terug naar huis met Kerstmis, dus dit was een leuke afsluiting van het jaar.

En afgelopen dinsdag stond dan éindélijk mijn tweede stedentripje in Italië op het programma! Dinsdagochtend om 8.00 ben ik samen met Petra naar Milaan gevlogen (wat moeten we nog zonder Ryanair). We zijn ’s nachts samen met Linn en Beate met de taxi naar het vliegveld gegaan. Hun vlucht ging om 7.00 naar Oslo. We landden al om 9.30 in Milaan en kwamen rond 11.00 bij ons hostel aan. Het was een erg leuk hostel: schoon en netjes. We sliepen op een zaal met 3 stapelbedden. De eerste nacht samen met een Koreaan, een Australiër en een oorspronkelijke Italiaanse, maar in Amerika geleefde en nu in Spanje wonende man van 50 jaar (haha). En de tweede nacht met een AC Milan fan uit Engeland en de 50 jarige man ;). Dinsdag zijn we de stad gaan verkennen: de Duomo, het kasteel en de Arc de Triomphe (maar dan van Milaan). Woensdagochtend zijn we samen met onze Australische kamergenoot kaartjes gaan kopen voor AC Milan – Ajax. Petra en ik hadden verwacht dat we geen kaartjes zouden kunnen kopen, omdat we Nederlands zijn. Het was echter geen probleem!! De kaartjes werden verkocht bij een bank en er waren nog voldoende tickets beschikbaar. Dus, woensdagavond zijn we met zijn drieën naar de wedstrijd geweest! Het was echt helemaal super. Natuurlijk waren Petra en ik voor Ajax, maar we hebben niet te veel gejuicht en geschreeuwd, want we stonden tussen fanatieke AC Milan supporters ;). Het was een spannende wedstrijd ondanks dat er geen doelpunten kwamen. Ajax had het verdiend om te winnen! En gisteren was het shopping day. Milaan is een perfecte stad om te winkelen! We hebben ons dan ook uitgeleefd ;). Daarnaast hebben we nog de Duomo beklommen: we hadden vanaf daar een mooi uitzicht over de stad. Om 21.30 zijn we weer teruggevlogen naar Rome.

Dusja, nu ben ik weer terug in Rome (waar het trouwens veel lekkerder warm is dan in Milaan). En ik moet maar eens beginnen met leren, want vanaf volgende week zaterdag heb ik daar geen tijd meer voor! Renze komt zaterdagavond (eindelijk) bij me! Jippie! En daar heb ik zoveel zin in (dat roep ik al drie weken geloof ik). De stad is helemaal vervuld met lichtjes, kerstbomen, kerststallen en kerstmarkten. Als dat geen romantische kerst wordt! ;)


In krûpke en in tút,
Tsjikke.

  • 13 December 2013 - 14:45

    Fokje:

    Heej leave Tsjikke,

    Hielendal super Tsjikke en de romantische kryst yn Rome sil fest lukke :)

    hielfolle tutsjes fan heit en mem

  • 13 December 2013 - 17:23

    Pieter En Anke:

    Hey Tsjikke,wat een ferslach ! Leuk om te lesen hjer!Der komt wer in kaertsje oan hjer!grtjs fan us ut Hilaard.

  • 14 December 2013 - 13:57

    Wieke-Jits:

    Ooh Tsjikke, wát super allegear! Wat in enthousiasme :) Ik bin heel bliid foar dy dat it sa leuk is! Alfast in hele fijne wike mei Renze! Geniet erfan en tot appse/mailse :)
    Dikke tút, WJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tsjikke

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 3432

Voorgaande reizen:

25 September 2013 - 23 Maart 2014

Rome!

Landen bezocht: